Lábunk Egészsége 

web magazin

/Egészséges Láb - Egészséges Ember/

Egészséges gyermek lábbelik

Szakértői segítséget itt kaphat: 
Márton Andrea: Podológiai szakértő

Mikortól és milyen cipőt viseljen a gyermek?

 
Gyakran megkérdeznek az anyukák, amikor elkezd totyogni a csemetéjük: adjanak- e rá cipőt, és ha igen, akkor milyet.
Elég nehéz  ebben a témában tanácsot adni az anyukáknak, mert míg korábban egyértelmű volt, hogy a "harántemelős" cipőket ajánlottuk, az utóbbi időben több helyről is azt hallottuk, hogy szakmai berkekben is megoszlanak a vélemények, hogy valóban kell-e egy egészséges lábú gyermek cipőjébe a harántemelés. Ráadásul, voltunk olyan továbbképzésen, ahol az orthopedus azt ajánlotta, hogy a járni tanuló gyermekre otthon is adjunk cipőt, mert még mindig jobb, mintha csak az egyenletes padlón járna. Ez számomra annyira természetellenesnek tűnt.
 

 

 

 

 

Az első félreértés tisztázása rögtön a láb boltozataival kapcsolatos. Kit ne nyűgözne le a csecsemők puha, párnás kis talpacskája?! Ilyenkor, még szó sincs lábboltozatról. Ezek kialakulása akkor kezdődik el, amikor a gyermek elkezd járni tanulni, és ezért nagyon fontos, hogy milyen cipőcskét adunk a gyerkőcre. A gyermek három éves koráig alakul intenzíven a lábboltozat, ezért addig normálisnak tekintjük a lúdtalpat.A természet ezt is csodálatosan megoldotta, amit az építészetben használunk, az az emberen már évmillókkal ezelőtt kialakult. A lábboltozatra ugyanis azért van szükség, mert az egy pontra nehezedő súlyt nagyobb felületen eloszlatja, így csökkentve az adott pont terhelését. Mindig is lenyűgözött az emberi test, leginkább az ilyen "apróságok" miatt.

Tehát kétféle lábboltozatról beszélhetünk, az egyik a haránt boltozat, mely a talpon keresztirányú, és a hosszanti boltozat, melyet mi tévesen hívunk haránt boltozatnak.A lúdtalp kialakulásában valójában a hosszanti boltozatnak van szerepe. Korábban tehát, amikor a haránt boltozat emeléséről, alátámasztásáról beszéltünk valójában a hosszanti boltozatról beszéltünk.
 

A valós haránt boltozat süllyedése idősebb korban jelentkező kalapácsujjak, bütykösödés keletkezéséért felelős.

Az alábbi ábra a supináló sarok fogalmát is tisztázza.A továbbiakban én tévesen a harántboltozatot fogom használni a hosszanti helyett, mert ez már annyira beépült a köztudatba. Mindenesetre, érdemes néhány másodpercig elgondolkodni, vagy akár tisztázni is, hogy akkor ki milyen lábboltozatról beszél. Korábban, és gyakran még most is a szakemberek az egészséges talpú gyermekeknek is a boltozatemelővel rendelkező cipőket ajánlják. De mi ezzel a gond?A hozzáértők azt mondják, hogy így "ellustulnak" a talp izmai és nem erősödnek eléggé meg. Ráadásul egyre inkább az a tapasztalat, hogy a lúdtalpra való hajlam örökletes is, tehát a  lúdtalp kialakulásának megelőzésére nem alkalmas a talpbetétes cipő használata. Ennek megállapításához nyilván szükség volt egy olyan generáció felnövekedéséhez, amely ilyen (nem kimondottan olcsó) cipőben nőtt fel. Viszont az is nagyon fontos, hogy a lúdtalp kialakulásáért.NEM CSAK öröklött tényezők, hanem a mozgásszegény életmód, a gyermekek túltápláltsága is hozzájárul.Manapság a "haránt emelés" használatát leginkább akkor javasolják, ha megterheljük a lábunkat, azaz sportolunk, illetve állómunkát végzünk.
 
Milyen cipőt viseljen akkor hát a gyermek?
 
Járástanuláshoz:
Semmit, zoknit, puhatalpú babacipőt.
Ez talán megdöbbentő, de végre egy határozott vélemény (és még szimpatikus is). A semmin kívül zoknira, vagy kiscipőre akkor van szükség, ha a gyermek lába fázik. És mikor fázik vajon? (tudom, ez lenne a következő kérdés) Ha megérintjük, és hideg akkor fázik. A blog írója (Dr. Green) ki is dolgozott egy módszert erre: "Regular Hand -touch"(azaz Rendszeres Kézi Érintés) a neve. Szerintem szenzációs!!!!:)))
 
2-5 éves korig:
-magasszárú, hátul merev és zárt
-harántemelés nélküli, azaz egyenes talpú
-többcsatos, szabályozható szélességű (gondolom ez a szandálokra vonatkozik).
Én is hozzátennék még hármat:
-könnyű legyen, lehetőleg bőr vagy vászon felsőrésszel, mely jól szellőzik (főleg a zárt cipőknél fontos)
-hajlékony talpú
-csúszásmentes!
 
6 éves kor felett: 
-amilyenre sikerül rábeszélni a kölköt...(akinek van, az tudja, hogy nem is olyan egyszerű)
 
A cipővásárláshoz mindig vigyük magunkkal a gyermeket, a próba nagyon fontos, hiszen nem elég tudnunk a lábméretét, vannak szélesebb, ill. keskenyebb lábfejű gyermekek. Nyugodtan próbálgassuk a cipőt, nézzük meg a talp hajlékonyságát, mindkét cipőt vegye fel a gyermek, és sétáljon, szaladgáljon benne egy kicsit.
 
Lúdtalp megelőzése:
Erre legjobb módszer a játékos lábtorna. Óvodáskorú gyermekkel érdemes már elkezdeni, de ha együttműködő a csemete már korábban is. Ezeket a gyakorlatokat hetente 2x-3x kellene végeznie a  gyermeknek.
Nagyon jó hatással van a talpizmokra, ha a kicsi egyenetlen talajon jár, pl.( nem szúrós, éles) gömbölyű kavicsokon. Minél többet szaladgáljon mezítláb!
Nagyon jó kompromisszumot ajánl Green doki: viseljen otthon a gyermek papucsot!! Ahhoz, hogy a gyermek a lábán tartsa, folyamatosan lábtornát kell végeznie. Papucs használatakor ügyeljünk a balesetveszélyre, ill. hogy hajlékony talpa legyen!
És végül egy "nyalánkság" itt a végére: a hintatalpú (MBT) cipők korát éljük.
Gyanítom, hogy hamarosan meg fognak jelenni nagyobb tömegben gyermekek számára gyártott változatban is. Előre hallom a szülők kérdéseit, ezt megelőzendő álljon itt egy vélemény (ami engem is meglepett):

Mit ne viseljen a gyerek

1.:Harántemeléses gyógycipők

Fiam az első járócipőtől kezdve - gyermekorvosi javaslatra - harántemeléses  cipőben járt. Ezek után 5 évesen egyre erősődő lúdtalp alakult ki nála.  E személyes tapasztalat alapján én azoknak az ortopédorvosok véleményét osztom, akik nem javasolják a harántemelés alkalmazását a gyermekcipőkben. Tehát nem előnyös a Siesta és  más olyan "kifejezetten bokasüllyedés elleni, ortopédorvosok által támogatott" cipők viselése, amelyekben harántemelés van. (Harántemelés a cipőtalp közepén, a belső oldalon levő nagyobb dombocska. (Valójában szakszerűen ez "hosszanti emelés". Ez sok cipőn "jelzetten" van csak jelen, azaz csak puha szivacs, és jelentéktelen magasságú. Ezek csak imitálják a harántemelést. Vicces, hogy épp ezért nincs velük probléma. Akkor van gond, ha a harántemelést tényleg "komolyan veszik", mint pl. a Siesta cipőknél, és számottevő, a lábat valóban megtámasztó domborulatot tesznek a talp belső oldalára. A baj ezzel az, hogy a harántboltozat emelés lustává teszi a lábizmokat. Nem kényszerül a lábizomzat minden lépésnél izommunkára, hiszen helyette a domborulat megtartja a lábat. Márpedig a lúdtalp gyógyulásának egyetlen, küzdelmes útja, hogy a gyerek növekedésével a lábizomzat erősödik, és ez az erősödő lábizomzat helyes állásba húzza a lapos lábszerkezetet, kialakítva a természetes lábboltozatot.


Mit ne viseljen a gyerek

2.Hátul nyitott, pántos szandált?

Ezek nem segítenek egyenesben tartani a lábat. A kemény, zárt hátuljú (kérgű - de ezt a szót senki sem tudja, hogy ezt jelenti) cipő a jó. Álláspontom szerint a hátul nyitott cipő még mindig kisebb kárt csinál, mint a harántemelés, mert itt ettől függetlenül dolgozhatnak a lábizmok.

Figyeljünk, mert a divatos fazonok iránti igény miatt az "egészséges, lúdtalp specialistaként" elkönyvelt márkák is simán gyártanak nyitott hátuljú szandálokat. Érdekes kérdés a hintacipőknél a gyerekméretben kapható Enquist (volt Softy) szandálja: ez hátul ugyan nyitott, viszont cserébe hintáztatja a gyerek lábát egész nap. Ezért ezt nem vetném el. 

Érts meg a kezelés lényegét!

A kezelés összes erőfeszítésének lényege, hogy segítsük a LÁBIZMOKAT, hogy ŐK,  AKTÍVAN ezt a boltozatos lábállást kialakítsák.

Az új szemlélet szerint a lúdtalp valódi, végleges megszüntetésének egyetlen (nem műtéti) módja, ha a lábizomzat saját maga, aktív izommunkával húzza föl a befelé dőlt bokát egyensúlyba. Ehhez az izmok mindennapos aktív hangyamunkája kell. Ebből következik, hogy minden kezelésnek ezt az egyetlen célt kell szolgálnia: segíteni az izmokat és a lábat, hogy az izmok fokozatosan boltozatossá húzhassák a lábat. Ez pedig:

1. fokozottan erősíteni a lábizmokat:

  • minél több mezítláb, egyenetlen talajon mozgás
  • lábtorna naponta
  • lábat erősítő sportok
    (tatamis küzdősportok, judo, karate, de sakkon kívül minden sport jó!)
  • lábizmot erősítő hintacipő (MBT, Enquist, stb.)

2. befelé dőlő, lesüllyedt helyzetéből egyenesebbre fordítani a lábat (szupinálni):

(hogy az izmok könnyebben egyensúlyba húzhassák a  lesüllyedt lábat)

  • szupináló (kifelé dőlő) cipő (helyes!)
  • zárt, merev sarokrészes (kérgű) cipő (helyes!)
  • harántemelő talpdomborulat  (vitatott! passzívvá teszi a lábizmokat?

Jótanácsok gyerekcipő vásárláshoz!

 

Mivel a gyermekláb igen képlékeny, rendkívül fontos, hogy már gyermekkorban megelőzzük a különféle lábbetegségeket. Amikor a gyermek már lábra áll és elkezd járni, akkor nagyon lénypőkges, hogy milyen cipőt hord. Fontos, hogy a cipő hátsó része jól tartsa a gyermek sarkát függőleges helyzetben, megfelelően erős kérge legyen, hogy ne engedje a sarkat befelé fordulni, mert akkor lúdtalp alakulhat ki. Kisgyermeknek helytelen sarokkéreg nélküli szandál viselése! A két lábon járás, a felegyenesedett testtartás jelentős terhet ró az apró gyereklábakra. Ha kezdettől fogva egészséges gyerekcipőbe bújtatjuk a kicsiket, jó eséllyel megelőzhetjük a lúdtalpat és az ebből fakadó panaszokat.

Milyen legyen az első gyerekcipő?

Ügyelni kell arra , hogy egy kicsit magas szárú legyen, hogy fogja a kis bokájukat. Fontos, hogy a gyerekcipő talpa puha, orra csapott legyen, mert a babák eleinte lábujjhegyen járnak.

A gyermekcipők harántemelősek. Figyelni kell, hogy megfelelő cipőt vásároljuk, mert ha túl kicsi vagy túl nagy, a harántemelő nem oda kerül, ahova kell.

Legyen-e betét a gyerekcipőben?

Egészséges lábú gyerek esetében elég a harántemelő, ami a további fejlődést segíti elő.
Ha problémás a gyerek talpa, az ortopéd orvos által ajánlott talpbetétet használjuk, de ezt csak egyenes talpú gyermekcipőbe rakjuk.

Adjunk-e újszülöttre cipőt?

Ha már feláll, akkor már előnyös lehet, hiszen így kevésbé csúszik el, előtte felesleges.
Az első hónapokban plüss, kötött, pamut, kord, kocsi gyerekcipő ajánlott

Mekkora cipőt vegyünk?

A gyerek pontos lábhosszának, szélességének és magasságának megfelelő méretnél /ne nyomja a körmét/ egy ujjnyival nagyobbat.

Torna

Ha már ügyesen jár a kisgyerek, elkezdhetjük a rendszeres otthoni lábtornát! Felnőtteknek is csak javára válik. Eredményt csak akkor várjunk, ha valóban naponta végezzük.
- Mutassuk be a kicsinek az óriásjárást. Lábujjhegyen, magas tartásba nyújtott kézzel utánozzuk az óriásokat.
- Utána járkáljunk néhány kört külső talpékünkön.
- Üljünk le a földre, és körözzünk lábfejünkkel néhányszor.
- Szórjunk szét kisebb tárgyakat a szőnyegen, és próbáljuk lábujjainkkal megragadni, és az odakészített dobozba tenni. Ebben nagyon ügyesek szoktak lenni a kicsik.
- A lábujjak lazításáról se feledkezzünk el: lábujjhegyen állás, járás, váltakozva sarokállással.

 Milyen cipőt ne viseljen a gyerek?

A boltban kapható gyerekcipők legtöbbje lelkesen ígéri: megóvja gyermeked lábát a lúdtalptól. Pedig ez sokukra nem feltétlenül igaz. E sorok írója mindig is odafigyelt gyermekei lábának egészséges fejlődésére. Saját gyermekét szektás következetességgel járatta a járástanulás utáni évektől a gyermekorvos által javasolt harántemeléses Siesta cipőkben. Miután lúdtalpat állapítottak meg 5 évesen, a szakorvos által előírt "harántemeléses gyógycipős" évek következtek. A fiam most 7 éves, küzdünk vele a lúdtalpa ellen. Mostanra többet tudok erről kicsit. Összeírom, amit szerintem egy szülőnek tudnia kell, hogy gyermeke minél jobban jöjjön ki a lúdtalpasságból. 

Lúdtalp: hajlam vagy születés utáni, környezeti hatás?

A lúdtalp kialakulásában alkati, öröklött tényezők + környezeti tényezők egyaránt szerepet játszanak. Az öröklött hajlam jelentős, sőt alapvető tényező.

  • Van gyerek, aki olyan szerencsés alkatot örököl, hogy tehet bármit, akkor sem alakul ki nála bokasüllyedés.
  • Van aki viszont kifejezetten hajlamos a lúdtalpra. Ha a szülők, nagyszülők közt van lúdtalpas, a te gyermeked is jó eséllyel pályázik ugyanerre.

 

Születéstől kezdve már rajtunk is múlik!

A születéstől kezdve azonban már sok múlik azon, hogyan alakul a gyermek életmódja:  

  • Ha pl. a gyerek sok csokit eszik, elhízik. Ha állandóan a TV meg a számítógép előtt ül, keveset mozog, gyengék lesznek a lábizmai. A nagy súly és gyenge lábizmok miatt sokkal inkább ki fog alalkulni a bokasüllyedés, mintha egy cingár, sokat sportoló kölkünk van. 
  • Ha olyan cipőben járatjuk a gyereket, ami lustává teszi a lábizmokat, nagyobb eséllyel alakulhat ki bokasüllyedés.

(Ugye tudjuk: Minden kisbaba természettől fogva "lúdtalpasan" születik, párnás talpacskákkal. A lábboltozat csak évek alatt, a járás során formálódik, emelődik meg, a lábizmok munkája által. Akinél ez az emelkedés késik, elmarad, azt hívják lúdtalpnak.)

 lényeg: sok tényező együtthatásaként alakulhat ki a lúdtalp. Az  öröklött hajlamunkat nem befolyásolhatjuk (egyelőre), a környezeti hatásokat, az életmódunkat viszont igen. Hogy ezzel mennyire tudjuk befolyásolni a lúdtalp alakulását, erről megoszlanak a vélemények. Van, aki szerint kár a gőzért, elég csak a tüneteket kezelni. A hivatalos magyarországi orvosi álláspont szerint van mit tenni. E befolyásolható tényezők egyike a cipő.

 

Lúdtalp elleni cipő segíthet lúdtalp kialakulásában?

Régóta elfogadott elv az ortopédiában, hogy egészséges lábnak nem szabad "lúdtalpbetétes cipőt" adni, mert az lustává teszi a lábboltozatot tartó izmokat, és végül lúdtalp kialakulásához vezethet. Az utóbbi évtizedben a bolti gyermekcipők között is megjelentek olyan cipők, amelyben "az egészséges lábfejlődésért alkalmazott segítségként" a lúdtalpbetéthez hasonló harántemelést alkalmaznak. 

Miért lehet káros a harántemelő betét gyermekkorban?

A régi szemlélet szerint a szupináló (latinosan írva: supináló), kifelé dőlő talpú cipő mellett még a lesüllyedt boltozatot alátámasztó harántemelést is raktak a gyógycipőbe (ilyen van sok ortopédorvos által felírt gyógycipőben és pl. a Siesta cipőkben). A harántemelés feladata az volna, hogy (a szupinlálással karöltve) a normálishoz közeli (boltozatos) helyzetbe hozza a lábcsontokat.

Az új ortopédorvosi szemlélet szerint viszont a harántemelés inkább árt, mert úgy segít, "mintha a láb karosszékben ülne", azaz elvégezve a munkát az izmok helyett lustává teszi a lábizmokat, így pont azok az izmok nem erősödnek meg, amelyek a boltozat helyehúzását elvégezhetnék. Amint kivesszük a betétet, az ellustult lábizmok nem képesek megtartani a lábat a jó helyzetben, és újra lesüllyed. Az eredmény: a lúdtalpbetétet örökké viselni kell.
Magyarországon ma sok ortopédszakorvos a régi szemléletet viszi, és harántemeléses gyógycipőt ír elő a gyermeknek. Ha ilyen orvoshoz kerülünk, érdemes másik ortopéd szakorvos vagy gyógytornász véleményét is kikérnünk.

Azért is szorul fokozott segítségre a már lúdtalpas láb, mert a gyerek növekedésével egyre nehezebb, "reménytelenebb" helyzetbe kerül, szó szerint: A gyerek növésével egyre nagyobb súlyt kellene megtartania. Úgy, hogy a boka egy befordult, lesüllyedt állapotban van. Hasonló ez a szkanderhez, ahol, ha a karodat már félig lenyomták, onnan már sokkal nehezebben tudod "visszahozni" a normál állapotba. Vagy próbálj megy egy 5 kilós súlyzót függőlegesen megtartani 1 percig, vagy ugyanezt vízszintes alkarral.

Felnőttkorban, fájdalmas tünetek esetén a lúdtalp (harántemelő) betét viszont már szükséges és hasznos eszköz lehet. Hiszen ha eddig nem emelkedett meg a lábboltozat, ezután sem fog.  

 

Miért árulnak akkor harántemeléses cipőket az ortopédorvosok ajánlásával?

X évvel ezelőttig visszamenően az ortopéd szakorvosok és gyermekorvosok kifejezetten ilyen cipőket javasoltak és írtak fel a gyerekeknek. Széles körben elterjedt a hivatalos álláspont, és ezzel a piaci igény is jelentkezett. Sok cipőgyár jóhiszeműen - a korabeli ortopéd ajánlások alapján - elkezdett harántemelős cipőket gyártani. Fáradságos munkával megszerezték különböző ortopédiai szervezetek ajánlását, és mára az "egészséges" cipők  számos divatos fazonban kaphatók. Mókás módon azok a cipők a legelőnyösebbek, amelyek ebből a harántemelős mizériából kimaradtak, de főleg zárt, keménysarkú (kérgű) gyerekcipőket gyártanak (pl. Falcon). 

Az orvostudományban amúgy sosem lehet biztosat mondani. Ami most tutinak tűnik, holnapra az ellenkezőjére fordulhat. Az is lehet, hogy az új ortopédiai szemléletről is kiderül 10 év múlva valami, ami miatt módosítani kell.

Gondoljunk csak az égés kezelésének pálfordulására. Gyermekkoromban az égésre vizettevéstől az orvosok úgy óvtak, mint a tűztől :). Ma meg a legfőbb szabály: hideg vizet minél előbb, minél hosszabban. De hosszan lehetne sorolni a "megdőlt" vagy legalábbis "erősen átalakult" orvosi dogmákat: az étolaj szuper, a margarin szuper, a zsír rossz, az alma jó fogmosás helyett, a tojás káros, stb.

Az orvosok pedig szeretik (vagy kénytelenek?) dogmatikus egyértelműséggel elkötelezni magukat egy-egy álláspont mellett. Hiszen tőlük mindenki egyértelmű "igazságot" vár, az "abszolút, legjobb kezelést". Nem bizonytalan esélyeket, opciókat meg "talánokat".

 

Hány éves korig lehet befolyásolni a lúdtalpat?

 A lúdtalp jellegzetessége, szemben pl. a gerincferdüléssel, hogy az idő haladásával/gyerek növekedésével hajlamos a javulásra. Már ha odafigyelünk, és segítünk a lábnak a gyógyuláshoz. Tehát egyáltalán nem reménytelen ügyről van szó. 14-16 éves, optimistábbak szerint akár 20 éves korig is alakítható a lábboltozat. Addig van mit tennünk. A hazai felfogás szerint. De mit mondanak külföldön? 

Honlap készítés ingyen