Lábunk Egészsége 

web magazin

/Egészséges Láb - Egészséges Ember/

Hogyan csökkenthető a terhesség alatti lábfájás és lábduzzanat?

A legtöbb kismama megtapasztalja a terhesség második felében jelentkező lábdagadást és lábfájást. A kellemetlen tünetek hátterében a vénákra nehezedő súlynövekedés, valamint a hormontermelődés hatására jelentkező vízvisszatartás állnak. A legtöbb esetben pihentetéssel, a lábak felpolcolásával vagy kompressziós harisnya viselésével enyhíthetőek a panaszok, azonban az orvosnak is célszerű megemlíteni ezeket.

A gyulladás már komoly bántalmat jelezhet, amit preeclampsiának, másszóval, terhesség alatti magas vérnyomásnak neveznek. Az orvos ilyenkor ágyban pihenést ír elő. A terhes nők 75%-a tapasztal gyulladást, legtöbbször a terhesség harmadik trimeszterében. Szerencsére, több módszer is létezik a fájdalmak könnyítésére és a gyulladás súlyosbodásának megelőzésére.


A cipő fontossága

Viselj megfelelő cipőt a terhesség alatt! Nem lehet szavakkal kifejezni a cipők tartásának fontosságát, ez védi a nyomások ívsorát és csillapítja a lábat, míg te lábon állsz vagy jársz. A sportcipők nyújtják a legjobb ütéselnyelést, míg a fűzők, a terhesség előrehaladtával, hagyják a lábakat kiterjedni.

Bár lehet, hogy a a lábujjak kinyújtása a legolcsóbb és legkönnyebb megoldásnak tűnik, a házban mégse hordj papucsot vagy szandált. Ezek viselése a legrosszabb választás egy terhes nő számára, hiszen egyesek cipők nem nyújtanak semmilyen biztonságot a hajlatoknak.

Elengedhetetlen a megfelelő cipő választása terhesség alatt: ha túl szoros, ne tedd ki a lábad stresszhatásnak, és kerüld a magas sarkakat! Válassz megfelelő méretű zoknikat is. A túl szoros zoknik elősegítik a gyulladást. Viselj olyan anyagból gyártott zoknit, ami engedi szellőzni a lábat; inkább legyen pamut, szintetikus anyag helyett.

Ugyanakkor fontos, hogy nagyon vigyázz a lábaidra terhesség idején. Győződj meg róla, hogy körmeid jól le vannak vágva és nem sértik a körülötte található bőrt. Távolítsd el a bőrkeményedéseket kő használatáva, és használj olyan tapaszokat, amelyeket gyulladások és bőrkeményedések tisztítására fejlesztettek ki. Továbbá, használj még hidratáló krémet, ha lábaidon száraz vagy repedt a bőr.

Fontos még sok vizet fogyasztanod, hogy megelőzd a terhesség alatti  folyadékhiány veszélyét, és biztosíts magadnak sűrűn pihenési időt, ha a munkádat lábonállva végzed. Az orvos kiegészítő intézkedéseket ajánlhat a terhesség alatti lábfájdalmak enyhítése végett, mint például a támaszt nyújtó harisnya vagy egyszerű gyakorlatok végzése a lábak rugalmasságának megtartására.

/családvilág.hu/

Kismama Pilates

Egyre több nő van azon a véleményen, hogy a Pilates az egyik legjobb mozgásforma a terhesség alatt és után. Segít megerősíteni a törzs, a hát és a medence izmait, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a terhesség és a szülés ne egy 'erőltetett menet' legyen; csökkenti a súlypont eltolódásból fakadó tartásproblémákat, hát-és derékfájást; és nem utolsó sorban a szülés után segít visszanyerni az alakunkat. 
A pilates sokat segít abban is, hogy a terhesség során kisebb mértékben kelljen szembesülni a következő problémákkal: alvási nehézségek, vizeletvisszatartási problémák, visszeresedés, lábikragörcsök. A Pilates javítja a testtartást, az állóképességet.

Már a terhesség alatt is sok olyan gyakorlatot végzünk, ami felkészíti a kismamát a szülés utáni időszakra: napi sok-sok órát tölt el a kismama féloldalasan a szoptatással, a baba ringatásával, ezért fontos a testtartáson javítani, ami már a terhesség alatt is változásokon megy keresztül; ahogy nő a baba, úgy lesz egyre nehezebb, ezért nagy hangsúlyt fektetünk a karok és a vállöv megerősítésére. 

A Pilates nagy előnye, hogy a gyakorlatok nagy része módosítható a várandós kismamák igényei szerint; ez nagyon fontos, hiszen ebben az időszakban rengeteg olyan élettani változás következik be, amit a gyakorlatok során nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ezért is ajánlatos ilyenkor a csoportos vagy egyéni órákra ellátogatni, főleg ha még semmilyen tapasztalatunk nincsen a pilatessel. Itt pontos képet kaphatunk arról, hogy milyen gyakorlatokat szabad végezni és mi az, ami kerülendő. A stúdióban használható eszközökkel pedig változatosabbak a gyakorlatok.

Az első trimeszterben érdemes inkább kimélni a testet; én a második trimesztertől ajánlom a gyakorlást, akkor is orvosi engedéllyel.

Egy-két jótanács bármilyen terhesség alatt végzett sporthoz:
- Fogyassz sok-sok vizet!
- A második trimesztertől kerüld a háton fekve végzett gyakorlatokat (a pocak és lakója nyomhatja a fő hasi gyüjtőeret, ami ájuláshoz is vezethet). Alkartámaszban viszont lehet dolgozni. 
- Kerüld a nagy láblendítéssel járó gyakorlatokat, mert az ízületi szalagok ilyenkor megnyúlnak, ami jól jön a szülésnél, de a terhesség során kényelmentlenségeket okozhat.
- Végezz minél több légzőgyakorlatot!
- Próbálkozz az intimtornával.
- Ne végezz olyan gyakorlatokat, ahol mindkét lábat el kell emelni a földről, tehát az erőteljes hasizom gyakorlatokat töröld a repertoárodból.
- A popsi, csípő, hátsócomb, belsőcomb erősítő gyakorlatokat finoman végezd, kis mozdulatokkal.
- A súlypont eltolódás miatt végezz egyensúlygyakorlatokat, természetesen csak óvatosan.
- Dolgoztasd sokat az alsó végtagokat a vérkeringés fokozás miatt (pipa-spicc).

Szakértői segítséget itt kaphat:
Márton Andrea: Podológiai szakértő

Tippek a láb fájdalom enyhítésére

 • Maradj fekve a bal oldaladon, vagy emeld fel a lábadat, amikor ülő helyzetben vagy!
• Úsztasd és/vagy merítsd testedet hideg fürdőbe (a víz nyomása csökkenti a gyulladást)!
• Kerüld a nagyon sós vagy fűszeres ételeket!

Ne feledd megemlíteni a szülésznek vagy nőgyógyászodnak a lábfájással és lábdagadással kapcsolatos aggodalmaidat; akár azt is tanácsolhatják, hogy konzultálj egy specialistával.

Hogyan kényeztesd lábaidat a terhesség alatt?

Lesz olyan időszak a terhességed alatt, amikor még a lábujjaidat sem fogod látni, nem beszélve azok ápolásáról! 

Íme, néhány könnyű módszer, a kemény kihívásnak kitett lábaid megnyugtatására:
• Kérd meg partneredet, hogy vágja le lábujjaidról a körmöt!
• Használj krémet, vagy hagyd, hogy ebben is segítsen a partnered (és ha már ezt csinálja, vedd rá, hogy masszírozza is meg a lábaidat)!
• Élvezd a lábfürdőt!
• Tedd fel valahová a lábaidat és relaxálj!

A terhesség alatti tornagyakorlatok, az egészséges étrend és a sok víz segíthetnek, hogy csökkentsd a lábak dagadását és gyulladását. Kényeztesd őket és örülj a nyugalomnak, mielőtt még eljön a nagy nap - gyermeked megszületése.

Weblap készítés ingyen